Troen 1: Gud

Trosartiklene.1. artikkel. Om Gud.

Her tales om Gud som skaper. forst dette er grunnleggende for forst andre punkt i trosbekjennelsen. Den ene trosartikkel fres videre i de andre. Slik bygger de senere artikler p de frste

. Hva lrer den lutherske kirke om Gud ? og andre evangeliske samfunn?

1. Hvem Gud er.

Vi m frst stanse litt ved dette viktige sprsmlet. Hva lrer Bibelen egentlig om Gud? Her m vi svare relativt kort og enkelt.

a) Der ER en Gud. Bibelen regner det som sikkert at Gud eksisterer og at alle mennesker til alle tider har trodd p en Gud. Det er dren som sier at det ikke er noen Gud,Salme 14,1. Djevelen lurer mange til tro at de er som dyr og alt er slutt med dden. Nei, sier Bibelen. Gud ER, 2.Mos. 3,14. Han var i begynnelsen.

A. Vi kjenner ikke noe folk som ikke har trodd p en gud, det gjelder ogs australnegrene som man lenge trodde var uten gudstro. Kjenner de ikke navnet p den sanne Gud, tilber de en ukjent gud. Apg. 17,23.

B. Mange ateister og agnostikere ber nr de kommer i nd eller skal d. Det viser at i hjertets innerste bor en lengsel og trang etter Gud, selv om de ikke erkjenner det eller til og med nekter det offentlig.

Gud er det vi er opptatt av, han er det vi stoler p og tilber. Som en har sagt: Folk samles der de har sine guder (for eksempel p idrettsarenaer eller i konsertsaler).

b) Vi kan ikke bevise Gud, vi m tro ham. Man har forskt mange bevis ned gjennom tidene, men de er alle forkastet etter en tid. Det vil alltid finnes svake punkt i en menneskelig argumentasjon og forsk p bevis av det overnaturlige.

Men et par sprsml kan vi likevel stille: M det ikke st noe bak alt som er blitt til og som skjer? Er verden virkelig blitt til ved en tilfeldighet? Og kan noe tenkes uten et opphav, en begynnelse? Kan noe i det hele tatt lage seg selv. Ogs darwinistene tror, men de tror p tanken og ikke p den guddommelige penbaring. Heller ikke deres lre kan bevises, det kan heller ikke ateistenes.

c) Gud er en person, et intelligent vesen og ikke en kraft overalt. Det siste er panteisme. Bibelen tar om ham som en person, et spesielt vesen med en persons egenskaper.

d) Gud er den eneste Gud, han er ikke en blant mange. Alle andre skalte guder er avguder som vi ikke skal tilbe (1.bud). Jdene lrer dette ganske sterkt ved sin trosbekjennelse (Sjema) fra 5. Mos. 6,4. P hebraisk lyder den: Sjema jisrael, adonaj, lohenu, adonaj chad. Den siste bokstaven D skrives strre enn de andre i hebraiske bibler, for ikke forveksles med en lignende bokstav R. Hvis denne bokstaven ble bukt eller lest, ville ordet bety: en fremmed, og det er ikke betydningen. Herren (adonaj) er ikke en fremmed, han er den eneste Gud! Han er n. Og Gud eksisterer, han er evig ? det sier Skriften.

2. Hva Gud har gjort.

Guds gjerning i frste artikkel er skapelsen. Det er Gud som str bak alt.Verden er kommet fra hans hnd. Or det skape (hebr. bara) betyr nettopp lage noe av ingen ting, og det brukes alltid med Gud som subjekt. Det er bare han som kan skape.Ordet brukes 33 ganger i GT, derav 14 ganger i Mosebkene.

Vi tror alts at alt er av Gud, det er skapt ved en spesiell handling eller akt. Det er ikke lett forst for tanken. Og vitenskapen synes motsi Bibelen p noen punkt. Utviklingsteorien (evolusjonslren) har vrt p frammarsj i mange r, og den gjennomsyrer samfunnet. Den har fotfeste bde i skoleverket og i massemedia. Nr vitenskapen ikke stemmer med Bibelen, har mange lett for gi Bibelen karakteren feil. Forklaringen kan vre at vi ikke forstr alt eller at ikke alt er kommet fram i lyset ? dvs. at vitenskapen er i sin barndom.

Heller ikke utviklingslren er helt vitenskapelig. En sikker vitenskapelig teori skal kunne etterprves med samme resultat. Men skapelsen kan aldri etterprves.

Hvorfor mener vi at utviklingslren er farlig? Den avsetter Gud, han blir ikke nevnt som en mulig rsak en gang. Og da er den antikristelig i sitt vesen. Vi skal selvsagt etterprve teorien s langt det er mulig, forst og tenke gjennom teoriene. Men nr en teori utelukker Gud og det transedente, vil en kristen mtte ta avstand fra de resultat som utelukker Gud.

Bibelen taler klart om Gud som skaperen av hele universet. GT begynner med denne setningen: I begynnelsen skapte Gud?, Gen.1,1. Og salmisten synger slik: Nr jeg ser din himmel, dine fingrers gjerning (Salme.8,4), og: Han talte og det skjedde, han bd og det stod der (Salme 33,9). Det m vi si er klare ord.

Hebr. 11,3 viser oss at vi nettopp m tro skapelsen: Ved tro skjnner vi at verden er kommet i stand ved Guds ord. Gunnes oversetter slik: Det er troen som fr oss til forst at verden er blitt til p et rod fra Gud ? det vil si, at det vi ser har en usynlig rsak.

Tanken vr kan aldri fatte dette. Men troen tror fordi Guds ord sier det. Der hviler troen. Og mennesket er Guds ypperste skapning. Salme. 8. Det er skapt spesielt, p en anne mte enn dyr og andre ting. Og det er blitt til en levende sjel.

--

3. Hvordan Gud skapte verden.

Gud skapte alt godt, rent, hellig og syndefritt. Hele universet og skapningen var fullkommen da den kom fra Guds hnd. Han s p sitt verk da det var blitt ferdig, og se, det var sre godt.Gen.1,31. I Edens hage var alts ingen synd og ikke noe stygt. Mennesket hadde ingen urene tanker eller hat i sitt hjerte. Mennesket er skapt godt. Det var fullkomment etter Guds vilje. Her mener vi ikke hvert enkelt individ i dag, men slik mennesket var etter skapelsen og fr fallet. Verden var et Paradis fordi alt var i harmoni med Guds vilje.

Derfor skal vi ikke gi Gud skylden for all vondskap og elendighet som skjer i verden n. Gud skapte det slik det skulel vre, Pred.7,29.

rsaken til alt ondt er synd og Djevelen, som vi skal se senere. Men i Eden levde mennesket i samfunn med sin Gud.

4. Gud oppholder alt.

?Jeg tror ogs at han oppholder alle ting,? sier forklaringen. Gud overlater ikke sin skapning til seg selv. Han er med oss og gir oss det vi trenger. Derfor er ingen ting vrt eget produkt eller vr re. Medregnet her er bde mat og klr, hus og ellers alt vi har og behver.

Det er ydmykende for mennesket som gjerne vil vre sin egen herre. Men i Ordet ser vi at det vi gjr, egentlig er Guds verk. Hver dag, vr og hst, i sol og regn. Alt dette er etter Guds lfte til Noah, da regnbuen ble satt p himmelen som tegn p hans trofasthet. 1.Mos.8,22.

Se p fuglene, sier Jesus, deres Far fr dem. Mat.6,26.

Men vi skal ogs arbeide. Vi skal ikke vre late og tenke at Gud gir alt.Men vi skal gi Gud ren for arbeidet og resultatet av vrt liv.

Luther skriver: Han rikelig og daglig forsrger meg? og gir klr, sko og mat? Og alt dette gjr han fordi han er vr Far.

Denne Guds gode gjerning gjelder alle mennesker, ogs de ugudelige. Men de vil ikke innse og erkjenne det, og takker ham heller ikke for det. Mat.5,45.

5. Gud bevarer oss.

Han bevarer fra farer, forsvarer oss og hindrer alt ondt for oss. Vi er som Lot i Sodoma: Gud ordnet med en befrielse og frte ham i sikkerhet. Jakob s himmelstigen der engler steg opp og ned hos ham. Det er vr beskyttelse selv om vi ikke alltid forstr og ser det. Han sender usynlig englevakt. Gud styrer alt om vi ikke alltid ser det eller forstr hans ledelse. Hvor mye ondt hadde ikke ellers rammet oss?

Her skal vi skille mellom Guds tillatelige vilje og hans egentlige vilje. Ikke alt som skjer er etter Guds tanke og nske, som krig, hunger og annet ondt. Men Gud tillater at det skjer for lre oss noe og fordi mennesket har sin egen vilje i menneskelige saker. Han styrer oss ikke som roboter eller maskiner. Han legger alt til rette for oss, men tillater ikke at vi flger hans rd. Det m vi avgjre selv.

Ingen ting av dette er etter vr fortjeneste. Det er nde hele veien.

6. Gud krever lydighet.

Vi er skyldige takke Gud og lyde ham i alt. Det kan han kreve fordi han er vr skaper og nettopp fordi han gir oss alt.Derfor er det naturlig at han venter det. Ef.5,20: Si Gud og Faderen takk for alle ting.

Det skal vi ikke gjre for derved vinne fortjeneste hos Gud eller skaffe oss himmelbillett. Heller ikke av redsel og frykt for bli straffet. Gud er ingen tyrann som truer: Vr lydig, ellers?!

Vi skal heller se naturlig p det: Vi er hans verk, Hvorffor skulel vi ikke da takke ham?

Men de fleste gjr ikke det. Det viser synden og ondskapen i verden.Den falne natur vil ikke gjre det, og det kan heller ikke gjre Guds vilje. Det er alts ikke de eytre tingene og gjerningene som er hovedsaken, men hjerte som ikke er rett for Gud. Og det er ondt selv om de ytre gjerningene kan synes gode.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Kategorier

Arkiv

hits